صفحه اصلي درباره انجمن ارتباط با انجمن نقشه سایت عضویت در انجمن
صفحه اول
تماس با ما
RSS
پنج شنبه ٢٦ مهر ١٣٩٧  -  
 » 
منوی اصلی
تبلیغات

کانال تلگرام  انجمن پزشکان عمومی مشهد  کلیک کنید

 

 

 

عضویت در سایت و خبرنامه
نام کاربری :   
کلمه عبور :   
 
متن تصویر:
[عضویت]
اخبار > کم عمق ها/اینترنت با مغز ما چه می‌کند؟


  چاپ        ارسال به دوست

هشدار:

کم عمق ها/اینترنت با مغز ما چه می‌کند؟

تحقیقات جدید نشان می دهد استفاده بیش از حد از اینترنت و فضای مجازی به ویژه در دانش آموزان پترن یاد گیری مغز را تغییر می دهد و ضمن از بین بردن تمرکز ، الگوی مطالعه افراد را از مطالعات عمقی وطولانی  به مطالعات سطحی و زودگذرتغییر می دهد. امروزه کارشناسان حوزه رفتاری و آموزشی  معتقدند استفاده اعتیاد گونه از اینترنت، وابزار های گفتگوی  مجازی مثل تلگرام و وایبر  که در آن به راحتی چکیده مطالب کپی و منتقل می شود، الگوی مغز را به مرور از تعمق و تمرکز و مطالعات عمیق  و طولانی که لازمه موفقیت علمی و پژوهش است به خواندن مطالب کوتاه و خلاصه و سطحی سوق می دهد ،این مطلب به قدری جدی است که در بعضی از مقالات مرتبط با ذکر  جمله  you wont finish this article  این واقعیت  تلخ را یاد آوری می کند که شما ناخواسته بلایی بر سر مغز خود آورده اید که  حتی همین مقاله را نیز به پایان نخواهید رساند چرا که به مرور حوصله  مغز خود را از تمرکز و خواندن مطالب  طولانی و حوصله بر  به سمت مطالب کوتاه  که با سطحی خوانی فقط به دنبال  نتیجه چند جمله ای خلاصه است ، سوق داده اید.

از سویی  با توجه  به اینکه  که اینترنت تاثیرات  رفتاری انکار ناپذیر هم دارد  در ذیل بخشی از یک مطالعه  راجهت اطلاع ذکر می کنیم که 75% پرسش شوندگان اذعان  داشته اند که روابط اینترنتی در نهایت نه تنها  منجر به روابط  و تاثیرات مثبت و مفیدی برای فرد نشده است ،بلکه آثار منفی نیز داشته است.


از آنجا که متاسفانه جو زدگی،سطحی، نگری و استفاده  افراطی از رسانه و تصویر و اینترنت و کلا  مدیا در ایران به ویژه در دهه اخیر رواج نامطلوبی پیدا کرده است و آثار مخرب  آن گاها خیلی سریع بعد از تماشای یک سریال تلویزیونی  در گویش و تکیه کلا م های خاص افراد نمود پیدا می کند ،لذا  ضروری است تمام والدین و خانواده هایی که به سلامت رفتاری و موفقیت تحصیلی فرزندان خود می اندیشند به آثار  منفی و مثبت مدیا و ابزار دسترسی به آن از جمله اینترنت و موبایل  توجه و حساسیت کافی داشته باشند و از هرگونه افراط و تفریط  در این زمینه پرهیز نمایند و به صرف اینکه فلان خانواده یا همسایه یا خواهر و برادر  بی مطالعه  و بدون  نظارت در اختیار  فرزندانشان موبایل ،تب لت و لب تاب و.. قرار داده اند  تن به این کار نداده بلکه با تشریح آثار مثبت و منفی  این ابزار و امکانات ،فرزندانشان را به سمت استفاده مثبت و مفید  و با برنامه از این ابزار تشویق نمایند.

نوجوانان و جوانان هم باید بدانند مغز و الگوهایی که در آن نهادینه می شود بی انکه آنان بدانند و بخواهند  رفتار و عملکرد آنان را فرماندهی خواهد کرد و بعضی از آسیب ها به پترن مغزی  جبران ناپذیر و یا جبران آن زمانبر خواهد بود ، لذا اگر به موفقیت تحصیلی که سهم به سزایی درکسب آگاهی، هویت،شخصیت،شغل و آینده آنان دارد، می اندیشند  باید انرژی و تمرکز  و توجه مغز را به سمت مصالح زندگی خود عادت و سوق دهند  و قبل از اینکه مغز آسیب دیده کنترل زندگی آنان را به دست گید، آنان خود کنترل مغز خود را به دست گرفته و آن را به سمت مثبت اندیشی و مثبت گرایی و به تعبیری عامیانه چیزای خوب سوق دهند.

 

حال در این زمینه به معرفی یک کتاب می پردازیم : کتاب کم عمق ها

نویسنده «کم‌عمق‌ها» تلاش می‌کند نشان دهد که چرا عموم مردم قرن بیست و یکم، سطحی‌تر از گذشته مطالعه می‌کنند و با اینکه حجم بیشتری از اطلاعات در دسترس‌شان است، «کم‌عمق»تر شده‌اند.

مهر گزارش داد: در مغز کتاب‌خوانان ناحیه‌هایی اختصاصی برای رمزگشایی سریع متن ایجاد می‌شود. این نواحی چنان مداربندی شده‌اند که نماینده اطلاعات بصری، آواشناختی و دستور زبانی مهم باشند و بتوانند این اطلاعات را با سرعت برق‌آسایی بازیابی کنند. برای مثال در قشر بینایی مغز «کلاژی واقعی» از تشکل‌های نورونی‌ای تشکیل می‌شود که وظیفه‌شان این است که در کسری از میلی‌ثانیه «تصویر بصری حروف، الگوی حروف و کلمات» را شناسایی کنند. مغز با زبردست‌تر شدن در رمزگشایی متن و تبدیل آن از یک فعالیت حل مسئله طاقت‌فرا به فرآیندی که در اساس خودکار انجام می‌شود، می‌تواند منابع بیشتری را به تفسیر معنا اختصاص بدهد. در نتیجه، آن‌چه امروزه مطالعه عمیق (ژرف‌خوانی) می‌خوانیم ممکن می‌شود.

جیکوب نیلسن در سال 2006 دست به آزمایشی بر روی ردگیری چشم وب‌گردان زد. او از 232 نفر خواست که دوربین کوچکی را سرشان کنند. کار این دوربین تعقیب حرکات چشم افراد در زمان مطالعه صفحات متن بود. وی دریافت که تقریبا هیچ یک از شرکت‌کنندگان متن برخط را به صورت سنتی خط به خط - مثل مطالعه یک صفحه از کتاب - نمی‌خوانند. بیشترشان انگار به سرعت سرشیر متن را می‌گرفتند و چشم‌شان با الگویی تا حدودی شبیه به حرف F روی صفحه حرکت می‌کرد. در آغاز، سر تا ته دو سه خط اول را از نظر می‌گذراندند، بعد چشم‌شان کمی پایین می‌آمد و چند خط دیگر را تقریبا تا نصف می‌خواندند. سپس می‌گذاشتند که چشم‌شان به سرعت به سمت چپ پایین صفحه بلغزد.

در بخشی از یک مطالعه پنج‌ساله، یک تیم تحقیقاتی به بررسی سوابق روی کامپیوترها پرداختند که رفتار بازدیدکنندگان از دو وب‌سایت تحقیقاتی محبوب را مستند می‌کرد. هر دو سایت دسترسی به مقالات نشریات و کتاب‌های الکترونیکی را برای کابران فراهم می‌کردند. محققان دریافتند که کاربران این وب‌سایت‌ها مشخصا رفتاری به صورت یک فعالیت سطحی‌خوانی از خود نشان می‌دهند؛ به طوری که از یک منبع به دیگری می‌جهند و به ندرت به منبعی که قبلا دیده بودند، برمی‌گردند. اغلب، یک یا دو صفحه از مطلبی را می‌خوانند و بعد بیرون می‌پرند و سراغ منبع دیگری می‌روند.

حال زمان پرسش حیاتی فرارسیده است: دانش در مورد تأثیر واقعی‌ای که استفاده از اینترنت بر شیوه کارکرد ذهن ما می‌گذارد، چه حرفی برای گفتن دارد؟ شکی نیست که این سوال موضوع پژوهش‌های بسیاری در سال‌های آینده خواهد بود. همین الان هم چیزهای زیادی می‌دانیم یا می‌توانیم حدس بزنیم. اما اخبار نگران‌کننده‌تر از آنی است که گمان می‌کرده‌ایم. ده‌ها پژوهش صورت‌گرفته توسط روان‌شناسان، عصب زیست‌شناسان، مدرسان و طراحان وب، همگی به نتیجه مشابهی رسیده‌اند: وقتی بر خط می‌شویم، وارد محیطی شده‌ایم که تشویق به مطالعه سرسری، تفکر عجولانه و بی‌حواس و یادگیری سطحی می‌کند. هر چند، در گشت‌وگذار در اینترنت هم می‌توان ژرف‌خوانی کرد، همان‌طور که کتاب را هم می‌توان سطحی خواند، اما ژرف‌اندیشی شیوه‌ای نیست که این فناوری کسی را به آن ترغیب کند.

کتاب «کم‌عمق‌ها» نوشته نیکلاس کار، در واقع نتیجه یک تحقیق گسترده و میان‌رشته‌ای در باب تاثیر فناوری اطلاعات به ویژه اینترنت و دیگر فناوری‌های وابسته به ساختار و شیوه تفکر بشر و در نتیجه شیوه مطالعه، نگارش و تعاملش با دیگران است. نویسنده در بخش‌های مختلف به فیزیولوژی مغز، کارکرد حافظه، تاریخچه فناوری‌های فکری، نقش موتورهای جستجوی وبی و به خصوص شرکت گوگل و دیگر موارد مرتبط می‌پردازد تا بتواند دلیل و نحوه تاثیر این فناوری را بر تفکر بشر نشان دهد تا در نهایت ریشه این بی‌حوصلگی در مطالعه را بیابد و نشان دهد که چرا عموم مردم قرن بیست و یکم، سطحی‌تر از گذشته مطالعه می‌کنند و با اینکه حجم بیشتری از اطلاعات در دسترشان است، «کم‌عمق»تر شده‌اند.

کتاب «کم‌عمق‌ها» با زیر عنوان «اینترنت با مغز ما چه می کند؟» با ترجمه امیر سپهرام، در 248 صفحه و به قیمت 11500 تومان از سوی انتشارات مازیار چاپ و روانه بازار کتاب شده است.

مطلب مرتبط


١٠:٤٤ - جمعه ٩ مرداد ١٣٩٤    /    شماره : ٢٤٩    /    تعداد نمایش : ١٠٠٢


نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: