صفحه اصلي درباره انجمن ارتباط با انجمن نقشه سایت عضویت در انجمن
صفحه اول
تماس با ما
RSS
پنج شنبه ٣١ مرداد ١٣٩٨  -  
 » 
منوی اصلی
تبلیغات

کانال تلگرام  انجمن پزشکان عمومی مشهد  کلیک کنید

 

 

 

عضویت در سایت و خبرنامه
نام کاربری :   
کلمه عبور :   
 
متن تصویر:
[عضویت]
اخبار > گردشگری پزشکی در تایلند: برنامه‌ها و آموزه‌ها


  چاپ        ارسال به دوست

توریسم درمانی:

گردشگری پزشکی در تایلند: برنامه‌ها و آموزه‌ها

در میان کشورهایی که توسعه قابل‌توجهی درزمینهٔ گردشگری پزشکی داشته‌اند می‌توان به رومانی، کرواسی، هند، برزیل، اردن، ترکیه، تونس، آفریقای جنوبی، فیلیپین، مالزی، سنگاپور و تایلند اشاره نمود. مشتریان آن‌ها عمدتاً غربی‌ها، اعراب و ژاپنی‌ها هستند. در این نوشتار گردشگری پزشکی در تایلند را که در این حوزه رشد چشمگیری داشته است بررسی می‌گردد.

1-مقدمه

تصور ارتباط میان دو حوزه زندگی اجتماعی، یعنی بین گردشگری و بستری شدن دشوار است. گردشگری با لذت و آزادی همراه است. درحالی‌که بستری شدن در بیمارستان بستگی به تصاویری از محدودیت‌ها و رنج‌ها دارد. اصطلاح گردشگری پزشکی یک اصطلاح نامعلوم تا چند سال پیش بوده است اما اخیراً رشد قابل‌توجهی در برخی نواحی ازجمله چندین کشور درحال‌توسعه کرده است. در میان کشورهایی که توسعه قابل‌توجهی درزمینهٔ گردشگری پزشکی داشته‌اند می‌توان به رومانی، کرواسی، هند، برزیل، اردن، ترکیه، تونس، آفریقای جنوبی، فیلیپین، مالزی، سنگاپور و تایلند اشاره نمود. مشتریان آن‌ها عمدتاً غربی‌ها، اعراب و ژاپنی‌ها هستند. در این نوشتار گردشگری پزشکی در تایلند را که در این حوزه رشد چشمگیری داشته است بررسی می‌گردد (1).

2-گردشگری پزشکی

سازمان جهانی گردشگری (WTO) به‌طور خاص، گردشگری سلامت را چنین تعریف می‌کند: استفاده از خدماتی که به بهبود یا افزایش سلامتی و افزایش روحیه فرد (با استفاده از آب‌های معدنی، آب‌وهوا یا مداخلات پزشکی) منجر می‌شود و در مکانی خارج از محل سکونت فرد – که بیش از ۲۴ ساعت است – به طول می‌انجامد. مقوله‌ی گردشگری سلامت فراتر از گردشگری درمانی است. آب‌های گرم و معدنی و لجن درمانی همراه با امکانات طبیعی نیز شامل مقوله‌ی گردشگری سلامت است. شعار جهانی توریسم سلامت، امکانات و خدمات در حد کشور‌های جهان اول یا پیشرفته و قیمت‌ها و هزینه‌ها در حد کشور‌های درحال‌توسعه و جهان سوم است (2).

3-خدمات پزشکی تایلند

تایلند برای تبدیل‌شدن به یک مقصد مهم گردشگری پزشکی مناسب بود، زمانی که محدودیت‌های سنتی درزمینهٔ پزشکی برطرف شد. این کشور بسیار محبوب است و حدود 15 میلیون گردشگر خارجی را در سال جذب می‌کند. این شهرت جهانی را برای مهمان‌نوازی شهروندانش و برای جاذبه‌های طبیعی و فرهنگی دارد. این کشور دارای بخش بسیار پیشرفته پزشکی در آسیای جنوب شرقی، با حدود 700 بیمارستان دولتی و 300 بیمارستان خصوصی است(3). تایلند دارای تاریخچه‌ای طولانی از علم پزشکی سنتی، بر اساس داروهای گیاهی و درمان‌های ماساژ است. درحالی‌که از قرن نوزدهم به بعد کشور گذار تدریجی را از طب شرقی به طب غربی گذراند طب سنتی هرچند که باسیاست رسمی بهداشتی کنار گذاشته شد، برخی از توانایی‌هایش را حفظ کرد و در حال حاضر از طریق ادغام با شیوه‌های پزشکی معاصر غربی احیا می‌شود. حتی به‌عنوان یک سیستم پزشکی مدرن به تایلند معرفی شد. پزشکی سنتی تایلند هرچند که باسیاست رسمی بهداشتی کنار گذاشته شد، برخی از توانایی‌هایش را حفظ کرد و در حال حاضر از طریق ادغام با شیوه‌های پزشکی معاصر غربی احیا شد. حتی به‌عنوان یک سیستم پزشکی مدرن در تایلند معرفی شد. پزشکی، به‌عنوان یک کسب‌وکار کاملاً تکامل‌یافته، در تایلند تنها در دهه‌های گذشته قرن بیستم با شکوفایی بیمارستان‌های خصوصی و کلینیک‌های تخصصی توسعه‌یافته است. توزیع این مؤسسات در سراسر کشور بسیار بی‌نظم بود: بیشتر آن‌ها در بانکوک و در برخی دیگر از مراکز عمده شهری مانند چیانگ مای قرارگرفته بود. اخیراً، بیمارستان‌های خصوصی در سایر مراکز عمده شهری و نیز مقصدهایی که برای تعطیلات محبوب‌تر هستند گسترش‌یافته است.

چندین موسسه خصوصی نیز در اواخر قرن بیستم شروع به معرفی فناوری‌های پیشرفته پزشکی و استخدام کارکنان پزشکی بسیار حرفه‌ای کردند که بسیاری از آن‌ها قبلاً در کشورهای غربی، به‌ویژه در ایالات‌متحده، تمرین و دوره‌دیده بودند. درنتیجه آن‌ها شهرت بین‌المللی به دست آوردند و منجر به رشد گردشگری پزشکی خارجی گردید.

در دوران نخست‌وزیری تاکسین شیناوارتا (2001-2006) رویکردی در بخش سلامت و خدمات بهداشتی معرفی شد که تحت عنوان برنامه 30 بات (واحد پول تایلند) بود. بر اساس این طرح، تمام شهروندان تایلندی حق دریافت بسته خدمات بهداشتی در دولت رادارند و بیمارستان‌های خصوصی که تصمیم به پیوستن به این طرح داشتند هزینه‌ای حدود 30 بات (0.75 دلار) در هر ویزیت داشتند. این طرح قرار بود خدمات پزشکی کافی برای توده‌ها ارائه کند، اما با بسیاری از مشکلات مواجه شد، به‌خصوص حمایت مالی نامطلوب در برابر تقاضای روبه رشد که کارکنان پزشکی به‌طور فزاینده‌ای قادر به پاسخ‌گویی و تأمین رضایت متقاضیان نبودند؛ بنابراین بسیاری از بیماران به بخش خصوصی برای درمان مراجعه می‌کردند. اگرچه برنامه 30 بات ایجاد شد دولت همواره به توسعه خدمات باکیفیت بالا و لوکس برای مشتریان ثروتمند، داخلی و خارجی، به‌عنوان بخشی از سیاست اقتصادی به‌منظور افزایش سود توجه می‌کرد. هدف اصلی باز کردن منابع اقتصادی راکد و خاموش در تایلند بود. در این راستا دولت درصدد بود تایلند را به مرکز بهداشتی منطقه‌ای در آسیا تبدیل کند. تحقق این هدف از طریق تشویق توسعه خدمات پزشکی باکیفیت بالا برای خارجی‌ها، به‌عنوان بخشی از سیاست‌های تایلند برای ترویج «گردشگری باکیفیت» در کشور بود. در سال 2000 سازمان توریستی تایلند کمپینتایلند شگفت‌انگیز را راه‌اندازی نمود و جاذبه‌های توریستی پزشکی تایلند مانند چشمه‌های آب گرم، بیمارستان‌ها و محصولات گیاهی تایلند را برجسته و معرفی می‌کرد (1).

در راستای تصمیم دولت برای تبدیل‌شدن کشور به یک مرکز پزشکی منطقه‌ای، مقامات شروع به ارتقاء گردشگری پزشکی در خارج از کشور، به‌عنوان یک طرح جدید صادراتی کردند. در سال 2004، حدود 80 اپراتور تور خارجی به تایلند برای گفتگو در مورد فرصت‌های تجاری آینده با نمایندگان چشمه‌های معدنی و مؤسسات پزشکی دعوت شد. با رشد اقتصادی در سال‌های اولیه حکومت تاکسین، گردشگری پزشکی در تایلند شروع به رشد کرد. در راستای حوادث 11 سپتامبر گردشگری پزشکی در تایلند رونق بیشتری یافت چراکه برای مردم خاورمیانه گفتن ویزا و سفر به آمریکا دشوار شد و بسیاری از بیماران به سمت جنوب شرق آسیا ازجمله تایلند به‌منظور درمان سرازیر شدند. علاوه بر این، فاجعه سونامی در سال 2004 به گسترش گردشگری پزشکی در این کشور کمک کرد. تلاش برای مقابله با تعداد زیادی از تلفات، بیمارستان‌هایی که به منطقه آسیب‌دیده اندامان خدمت می‌کنند که برخی از آن‌ها در میان بهترین‌ها در تایلند بودند، به قربانیان و خانواده‌های آن‌ها و نیز بسیاری از پزشکان داوطلب خارجی، توانایی‌های پزشکی تایلند را نشان دادند و بیمارستان‌های کشور در معرض آگهی‌های قابل‌توجهی قرار گرفتند و به شهرتی ناگهانی در سراسر جهان دست یافتند که در سال‌های پس از فاجعه، خارجی‌ها را تشویق می‌کرد تا تایلند را به‌عنوان کشوری به‌منظور درمان پزشکی انتخاب کنند (3).

ظهور و رشد گردشگری پزشکی

گردشگری پزشکی در تایلند در مقیاس کوچک در دهه 1970 ظاهر شد. شروع آن عمدتاً به دلیل تناسب بین تقاضای رو به رشد در کشورهای غربی و دیگر روش‌های انتخابی بود که توسط طرح‌های بیمه درمانی و در دسترس بودن آن‌ها با نرخ‌های مقرون‌به‌صرفه بود. تقاضا در ابتدا محدود به عمل‌های تغییر جنسیت می‌شد. پس‌ازآن تقاضای گردشگران در بخش دندان‌پزشکی و دامنه گسترده‌ای از روش‌های پزشکی و یا خدمات پیشگیری و مراقبت‌های بهداشتی مختلف گسترش یافت. از دهه 1990، تقاضا برای عمل‌های زیبایی در این کشور در بخش گردشگری پزشکی گسترش یافت. در قرن 21 تایلند به مقصدی برای عمل جراحی زیبایی تبدیل گردید. درحالی‌که انواع درمان‌های زیبایی متقاضیان گسترده‌ای در تایلند داشت تقاضا برای خارجی‌ها برای سایر تخصص‌های پزشکی در طول دهه 2000 به‌طور قابل‌توجهی افزایش‌یافته است. شهرت خدمات پزشکی کشور با عملکرد آن‌ها در فاجعه سونامی در دسامبر 2004 تقویت شد. از سوی دیگر این صنعت از طریق تبلیغات در اینترنت، باعث افزایش تعداد خارجیان از بسیاری از کشورها برای درخواست درمان پزشکی در تایلند گردید. برای مثال کیفیت [خدمات پزشکی]، مقرون‌به‌صرفه بودن و دسترسی بهروش‌های پزشکی دلیل اصلی استرالیایی‌ها برای مسافرت به تایلند [برای درمان پزشکی] است. ترکیب درمان‌های پزشکی همراه با تعطیلات در کنار سواحل زیبا نقش مهمی را در انتخاب این کشور برای گردشگران برای درمان ایفا می‌کند (4).

بیمارستان‌های تایلند به‌تدریج طیف وسیعی از درمان‌های پزشکی ارائه‌شده به خارج را گسترش دادند: در حال حاضر جراحی‌هایی شامل قلب (ازجمله جراحی قلب باز)، ارتوپدی (به‌ویژه جراحی زانو)، چشم‌پزشکی (به‌ویژه جراحی لیزیک) و کار دندانپزشکی انجام می‌شود. برخی از مؤسسات پزشکی حتی از روش‌هایی مانند درمان سلول‌های بنیادی استفاده می‌کنند.

در جدول 1 تعداد گردشگران پزشکی در تایلند بین سال‌های 2002 تا 2005 را نشان می‌دهد

جهت‌گیری مؤسسات پزشکی تایلند

اگرچه تایلند دارای یک سیستم پزشکی پیشرفته است، اما تنها بخش کوچکی از بیمارستان‌ها خدمات پزشکی را به خارجیان ارائه می‌دهند. حتی کمتر خدمات خارجیان را به‌عنوان اولویت سیاست‌گذاری قرار داده و تصویر و خدمات خود را به این هدف تبدیل کرده‌اند. اگرچه این کشور شامل بزرگ‌ترین مؤسسات پزشکی پیشرفته و فنی هست. گردشگری پزشکی در تایلند غالباً در بخش خصوصی پزشکی متمرکزشده است، اگرچه اخیراً برخی از بیمارستان‌های دولتی خدمات خود را بر روی خارجی‌ها متمرکز کرده‌اند که دلیل آن به‌طور عمده برای جبران خسارات ناشی از مشارکت آن‌ها در طرح 30-بایت است. بااین‌حال، از 218 عضو انجمن بیمارستان خصوصی تایلند، فقط 33 مورد خدمات به خارجیان را به‌عنوان موضوع سیاست‌گذاری خود قرار داده‌اند. قابل‌ذکر است اکثریت‌قریب‌به‌اتفاق گردشگران پزشکی در بیمارستان‌های اصلی بانکوک، درمان می‌شوند (1).

ارتباط بین مؤسسات پزشکی و گردشگری

به دلیل اخلاق پزشکی در کشورهای غربی تا همین اواخر پزشکان و بیمارستان‌ها را از اعلام خدمات خود ممنوع می‌کردند. این نکته البته در اروپا بیشتر مطرح است تا ایالات‌متحده؛ اما در تایلند چنین تبلیغات معمولی است. بیمارستان‌ها عمده خدمات خود را در روزنامه‌ها، مجلات سفر و حتی در تلویزیون منتشر می‌کنند.

درحالی‌که کمبود پزشکان در بیمارستان‌های دولتی در مناطق روستایی وجود دارد، بسیاری از بیمارستان‌های خصوصی در شهرهای بزرگ دارای ظرفیت اضافی هستند و به‌شدت با یکدیگر رقابت می‌کنند و به‌طور آشکار خدمات خود را ارتقا می‌دهند. بیمارستان‌هایی که درزمینهٔ گردشگری متمرکز هستند این عمل را به حوزه بین‌المللی معرفی می‌کنند که در آن رقابت، نه‌تنها بین بیمارستان‌های تایلندی وجود دارد، بلکه بین آن‌ها و سایر کشورهایی که خدمات پزشکی را به ارباب‌رجوع‌های خارجی ارائه می‌دهند. بیمارستان‌ها خدمات خود را در اینترنت، در بروشورها در چند زبان و در نشریات گردشگری تبلیغ می‌کنند. آن‌ها همچنین به دنبال برقراری ارتباط با مشتریان خارجی از طریق ارتباط با صنعت گردشگری هستند. بیمارستان‌های وابسته به خارج از کشور با مشکلات خاصی مواجه هستند: از یک‌سو، آن‌ها تلاش می‌کنند تا مشتریان را از مکان‌های دور جذب کنند، درحالی‌که اکنون اکثر مردم عملاً از کیفیت خدمات پزشکی موجود در تایلند با هزینه‌های مقرون‌به‌صرفه مطلع نیستند (2).

از سوی دیگر، مشتریان خارج از کشور خود نیازمند طیف گسترده‌ای از خدمات غیرپزشکی هستند، به‌خصوص اگر آن‌ها تمایل به ترکیب درمان در کشور با گردشگری داشته باشند. بعضی از بیمارستان‌ها چندین سرویس به مشتریان خارجی خود، مانند حمل‌ونقل از فرودگاه و یا به فرودگاه ارائه می‌دهند یا مسکن برای همراهان؛ اما بیمارستان‌ها به‌طورکلی نمی‌توانند یا مایل به ارائه خدمات گردشگری نیستند. ازاین‌رو، به‌منظور جذب مشتریان خارجی و تأمین نیازهای خاص خود، بیمارستان‌ها با صنعت گردشگری مرتبط هستند که در آن نیز مشتاق بهره‌برداری از فرصت‌های پیش‌آمده و ارائه‌شده توسط این نوع جدید از گردشگری هستند. همکاری میان بخش سلامت و گردشگری در تایلند شکل‌های مختلفی دارد. بعضی از بیمارستان‌ها با راه‌های هوایی تایلند بسته‌هایی همراه با تعطیلات و درمان‌های پزشکی ارائه می‌دهند (3).

 

پیامدهای رشد گردشگری پزشکی در تایلند

گردشگری پزشکی در تایلند تنها در چند سال گذشته به‌طور قابل‌ملاحظه رشد داشته است؛ بنابراین، ممکن است خیلی زود باشد که عواقب طولانی‌مدت آن را برای سیستم پزشکی تایلند محاسبه نمود. بااین‌حال، برخی از نتیجه‌گیری‌های پیش‌بینی‌شده ضروری است. جهت‌گیری رو به رشد بیمارستان‌های خصوصی برای مشتریان خارجی و درنتیجه ارتقاء امکانات آن‌ها و هم‌زمان افزایش قیمت خدمات آن‌ها، به گروه اجتماعی در تایلند که بخش اعظم مشتریان آن‌ها را تشکیل می‌داد ضربه زد؛ تایلندی‌هایی که از طبقه متوسط بودند و کسانی که نمی‌خواهند از طرح 30 بایت استفاده کنند، اما بیمارستان خصوصی به‌طور فزاینده‌ای مقرون‌به‌صرفه نیستند.

همچنین بسیاری از پزشکان ماهر و کادر پزشکی ماهر از بخش دولتی به بخش خصوصی خود را منتقل کردند چراکه حقوق بالاتر و شرایط کاری بهتری داشتند. از سوی دیگر، با شروع طرح سلامت 30 بات، این سیاست تقاضا برای خدمات بیمارستان‌های دولتی را افزایش می‌دهد که تأمین‌کنندگان اصلی خدمات پزشکی برای این طرح هستند. ازآنجایی‌که این طرح با کمبود بودجه مواجه بود، بیمارستان‌ها به‌اندازه کافی برای مقابله با این تقاضای رو به رشد آماده نبودند. به‌این‌ترتیب، طرح 30 بات موجب شد حجم کار کارکنان مراقبت‌های بهداشتی افزایش یابد، فشار بر روی پزشکان و کارکنان افزایش یابد و شرایط کاری آن‌ها را بدتر کرد، بدون اینکه درآمد آن‌ها افزایش یابد؛ بنابراین با رشد گردشگری پزشکی بسیاری از پزشکان و کارکنان پزشکی به دلیل فرصت‌های بهتر خود را به بخش خصوصی منتقل کردند (4).

نتیجه‌گیری

گردشگری پزشکی در تایلند یک کسب‌وکار سودآور است. برای جذب گردشگران پزشکی، مراکز بهداشتی درمانی خود را برای جذب مشتریان خارجی آماده نمودند و خدمات خود را بر اساس نیازها و ترجیحات آن‌ها تطبیق دادند. همان‌گونه که اشاره شد خدمات پزشکی تایلند به‌تازگی شهرت جهانی را به دست آورده است و مشتریان خارجی را به‌سرعت در این کشور در حال افزایش هستند. روند درمان در بیمارستان‌های این کشور به‌طورکلی قابل‌اعتماد و باکیفیت بالا است. همچنین برای جذب مشتریان خارجی، بیمارستان‌های پیشرو نیز استانداردهای پزشکی خود را افزایش دادند درنتیجه استفاده از پزشکان واجد شرایط و سرمایه‌گذاری در تجهیزات پزشکی پیشرفته در این کشور افزایش یافت. همچنین تغییراتی در طراحی بیمارستان‌ها رخ داد برای مثال تغییر معماری و طراحی داخلی ساختمان‌های بیمارستان و اتاق‌ها که ظاهر خود را شبیه به هتل‌های درجه‌یک نمودند؛ جداسازی تقریباً کامل از فضای عمومی در داخل بیمارستان از امکانات درمان، به‌طوری‌که بیماران مجبور نبودند که دیدنی‌ها و بوی‌های مزاحم را تجربه کنند که معمولاً با یک بیمارستان همراه است؛ ایجاد یک فضای خوشایند و مهمان‌نواز در محیط و محوطه بیمارستان. با توجه به افزایش شمار بیمارستان‌ها به دنبال جذابیت برای جذب مشتریان داخلی و خارجی هستند، درنتیجه آن‌ها شروع به استفاده از عناصر این رویکرد جدید کردند تا محیط مراکز خود را تغییر دهند.

گردشگری پزشکی، یک بخش جدید از سیستم پزشکی تایلند، در حال حاضر تنها تعداد کمی از بیماران را دربر می‌گیرد، هرچند به‌سرعت در حال رشد است. دو نوع گردشگر پزشکی در این کشور وجود دارد نوع اول گردشگرانی هستند که در موارد تعطیلات به‌طور تصادفی از خدمات پزشکی محلی استفاده می‌کنند، گروه دوم کسانی هستند که به دنبال درمان پزشکی به تایلند سفر می‌کنند.

از مزایای گردشگری پزشکی در تایلند هزینه ارزان‌تر خدمات پزشکی در این کشور در مقایسه با بسیاری از کشورهای غربی است که باعث جذب گردشگران از اقصی نقاط جهان شده است.

آموزه های گردشگری پزشکی تایلند برای ایران

از آنجا که ایران دارای پتانسیل های بسیاری در بخش گردشگری پزشکی می باشد استفاده از تجربیات کشورهای موفق در حوزه گردشگری پزشکی مانند تایلند می تواند به توسعه صنعت گردشگری پزشکی در ایران کمک نماید.عواملی که ایران می تواند براساس گردشگری پزشکی تایلند بر آنها متمرکز شود عبارتند از:

1-تمرکز بر برنامه ریزی هدفمند از طریق حمایت کردن از محققان در این حوزه

2-استفاده از تبلیغات نوین و شناخت بازارهای هدف

3-وجود پرستاران مسلط به زبان های بین المللی در اکثر بیمارستان ها

4-افزایش استانداردهای پزشکی در اکثر بیمارستانها

5-افزایش شرکتها و نهادهای گردشگری پزشکی

6-تقویت پاسخگویی به گردشگران پزشکی ناراضی(خسارت پزشکی)

7-وجود بانک اطلاعات خدمات بهداشتی و درمانی

منبع:http://npps.ir

منابع مقاله:

1-Cohen, E. C. E. (2008). Medical tourism in Thailand. AU-GSB e-journal, 1(1).

2-Pocock, N. S. & Phua, K. H. (2011). Medical tourism and policy implications for health systems: a conceptual framework from a comparative study of Thailand, Singapore and Malaysia. Globalization and health, 7(1), 12.

3-NaRanong, A. & NaRanong, V. (2011). The effects of medical tourism: Thailand"s experience. Bulletin of the World Health Organization, 89, 336-344.

4-Wilson, A. (2011). Foreign bodies and national scales: Medical tourism in Thailand. Body & Society, 17(2-3), 121-137.

Thaksin Shinavatra

مطالب مرتبط:

آیین نامه اخذ مجوز خدمات گردشگری سلامت

گردشگری پزشکی در هند: فرصت‌ها و چالش‌ها

ارکان رقابت‌پذیری گردشگری پزشکی در سنگاپور

گردشگری پزشکی در تایلند: برنامه‌ها و آموزه‌ها

برترین مقاصد گردشگری سلامت در دنیا

 


١٤:٠٧ - شنبه ١٠ فروردين ١٣٩٨    /    شماره : ٥٢٩    /    تعداد نمایش : ١١١


امتیازدهی
نظرات بینندگان
این خبر فاقد نظر می باشد
نظر شما
نام :
ایمیل : 
*نظرات :
متن تصویر: